Kopier har gode vilkår på nettet
Kopivarer flyder ind over Danmarks grænser gennem et smuthul i lovgivningen og nyder godt af internettets friheder. Retssystemet kan ikke håndtere problemet, politiet har ikke ressourcerne, og i stedet er forbrugerne overladt til selv at opretholde lov og orden på cyberspaces markedsplads.
Total forvirring og manglende hjælp
Retten til videresalg forsvinder med produktets manglende ægthed, men det er langtfra alle, der køber et kopiprodukt, som er klar over, at når produktet har krydset grænsen til Danmark, så er det usælgeligt.
”Det kan være meget forvirrende for den digitale forbruger, at man på den ene side godt må købe produktet i England, men man må ikke sælge det videre i Danmark” siger Erik Lindevang Madsen, Corporate IPR Manager hos Louis Poulsen, og forklarer, at der ligger en stor opgave i at uddanne og oplyse forbrugeren om reglerne for handel med kopivarer.
Hjælpen er også svær at finde hos politiet, når salget af kopivarer på nettet skal stoppes. Anmeldelser ender i papirbunker, og i stedet er det brugerne og brugt-børserne selv, som må agere justitsenhed.
”Det er uheldigt, at man ikke kan hente mere hjælp hos politiet, men heldigvis er brugerne meget gode til at hjælpe hinanden med at undgå at blive snydt, og flere af siderne har indført muligheden for CPR-validering,” siger Maria Fredenslund, leder af RettighedsAlliancen.
CPR-valideringen er en blåstempling af sælger eller købers identitet, og den hjælper den digitale forbruger med at navigere sikkert i et ellers usikkert farvand. Brugerne er også meget aktive til at holde øje med og anmelde annoncer, hvor de har mistanke om en kopivare.
”Brugerne har selvfølgelig en interesse i at undgå at blive snydt, og på Gul og Gratis eller Den Blå Avis hjælper brugerne hinanden med at undgå at købe hælervarer eller kopivarer,” siger Maria Fredenslund. Hun fortæller, at rettighedshaverne har et stort ansvar for at hjælpe handelssiderne med at blive endnu bedre til at håndtere handlen med kopivarer.
Koglen kan koste dig livet
Det kommer nok bag på de fleste, at kopilamper kan være livsfarlige, men virkeligheden er, at der ingen reel kvalitetskontrol er af kopierede lamper. Den manglende kontrol kan udgøre flere risici for køberen.
“Folk glemmer, at det er et strømførende produkt, de køber, og det er langt fra altid, at kvaliteten lever op til de standarder, forbrugeren er vant til,” siger Erik Lindevang Madsen fra Louis Poulsen. Han og forklarer, at han har besøgt kopifabrikkerne i Kina og set, hvordan de fusker med certifikaterne.
”Når man spørger dem, hvordan vi skal få dem importeret, viser de stolt en computer frem, hvor de har stakkevis af falske sikkerhedscertifikater, så du nemt får dem gennem diverse importinstanser,” siger Erik Lindevang Madsen og fortæller, at man hos Louis Poulsen altid foretager prøvekøb og får dem testet hos Sikkerhedsstyrelsen. Her er resultaterne ofte chokerende.
”2 ud af 3 lamper dumper testen og ville have fået salgsforbud, hvis de var blevet markedsført i Danmark. I sidste ende betyder det, der er stor risiko for, at lampen kortslutter og sætter ild til dit hus,” forklarer han om faren ved at have en kopilampe i hjemmet.
Efterlysning: Tidssvarende retssystem
Det halter gevaldigt bagefter, når det danske politi og retssystem skal håndtere kriminalitet på internettet, og både forbrugere og rettighedshavere efterlyser en mere nutidig instans.
”Fremtiden er, at retssystemet skal blive bedre. Det halter altså bagefter. I Sverige har de en dedikeret IPR-enhed til at håndtere denne her form for kriminalitet, og der går det meget bedre med bekæmpelsen af den”,” siger RettighedsAlliancens leder Maria Fredenslund om forhåbningerne for fremtiden.
At den svenske model er mere effektiv, oplever de også hos Louis Poulsen, som ser positivt på fremtiden for bekæmpelsen af salget med kopivarer.
”I Sverige har vi nogle sager kørende, og der er blandt andet rejst tiltale i to af dem. Det er positivt for os, for så kan vi se, at det bliver i hvert fald prøvet, og der begynder at ske noget på området – også herhjemme,” siger Erik Lindevang Madsen, Corporate IPR Manager hos Louis Poulsen.